Реч је о пракси да се од грађана непотребно захтева да сами прибављају лист непокрентости (извод из базе катастра непокретности), иако су сви, у складу са законом, дужни да те податке прибављају електронским путем – без ангажовања грађана као посредника.
Оваквим поступањем поједини субјекти не само да не поштују закон, већ директно малтретирају грађане, наносе им финансијску штету и гурају их у бирократске лавиринте које смо као друштво већ требали да превазиђемо.
Да је проблем масован и озбиљан, говори податак да је чак 61% свих грађана који су у јулу 2025. године дошли у службе катастра – то учинило искључиво зато што им је нека институција тражила извод који не би требали да траже. Додатно, Републички геодетски завод је примио велики број жалби и притужби путем Инфо-центра и електронске подршке од стране грађана због оваквог малтретирања.
Посебан проблем представљају поједине банке које, осим што и даље захтевају да грађани лично прибављају извод иако им је омогућена електронска комуникација са Републичким геодетским заводом као и приступ нашим апликацијама и сервисима, у многим случајевима одбијају да признају чак и право грађанина да сам изабере да ли ће извод добити од јавног бележника, геодетске организације или посредника у промету непокретности, иако је то јасно прописано Законом и Уредбом Владе Републике Србије. О овоме је Републички геодетски завод писао и Удружењу банака Србије.
Републички геодетски завод је предузео све мере у својој надлежности – обавестио је надлежне службе, објавио званично саопштење за јавност, као и детаљна упутства грађанима. Подношењем званичног захтева Заштитнику грађана, РГЗ очекује хитно поступање у заштити права грађана и спречавању праксе која води ка правној несигурности и институционалној самовољи.
Републички геодетски завод наставља са залагањем за транспарентност, ефикасност и поштовање закона – у интересу свих грађана Србије.