Reč je o praksi da se od građana nepotrebno zahteva da sami pribavljaju list nepokrentosti (izvod iz baze katastra nepokretnosti), iako su svi, u skladu sa zakonom, dužni da te podatke pribavljaju elektronskim putem – bez angažovanja građana kao posrednika.
Ovakvim postupanjem pojedini subjekti ne samo da ne poštuju zakon, već direktno maltretiraju građane, nanose im finansijsku štetu i guraju ih u birokratske lavirinte koje smo kao društvo već trebali da prevaziđemo.
Da je problem masovan i ozbiljan, govori podatak da je čak 61% svih građana koji su u julu 2025. godine došli u službe katastra – to učinilo isključivo zato što im je neka institucija tražila izvod koji ne bi trebali da traže. Dodatno, Republički geodetski zavod je primio veliki broj žalbi i pritužbi putem Info-centra i elektronske podrške od strane građana zbog ovakvog maltretiranja.
Poseban problem predstavljaju pojedine banke koje, osim što i dalje zahtevaju da građani lično pribavljaju izvod iako im je omogućena elektronska komunikacija sa Republičkim geodetskim zavodom kao i pristup našim aplikacijama i servisima, u mnogim slučajevima odbijaju da priznaju čak i pravo građanina da sam izabere da li će izvod dobiti od javnog beležnika, geodetske organizacije ili posrednika u prometu nepokretnosti, iako je to jasno propisano Zakonom i Uredbom Vlade Republike Srbije. O ovome je Republički geodetski zavod pisao i Udruženju banaka Srbije.
Republički geodetski zavod je preduzeo sve mere u svojoj nadležnosti – obavestio je nadležne službe, objavio zvanično saopštenje za javnost, kao i detaljna uputstva građanima. Podnošenjem zvaničnog zahteva Zaštitniku građana, RGZ očekuje hitno postupanje u zaštiti prava građana i sprečavanju prakse koja vodi ka pravnoj nesigurnosti i institucionalnoj samovolji.
Republički geodetski zavod nastavlja sa zalaganjem za transparentnost, efikasnost i poštovanje zakona – u interesu svih građana Srbije.